הגישה הטיפולית
טיפול בתנועה ומחול הוא גישה טיפולית המתבססת על הגוף ועל הבנת התנועה כביטוי רגשי של הפרט.
המטפל משתמש באופני תקשורת שונים: תנועה, משחק, מוזיקה ויצירתיות, כדי ליצור שיח עם הילדים ועם משפחותיהם.
הנחת היסוד היא שלכל ילד רפרטואר ייחודי של תנועות ושל תקשורת לא מילולית, ומטפלים מיומנים יודעים להגיע אליו.
תנועות אלו משקפות את האופן שבו הילד הסתגל לעולם ולסביבתו. ההורים מוזמנים להשתתף בניסיון לפרש ולהבין המסר שמעבירים ילדיהם באמצעות הגוף.
השאלה המנחה את התהליך הטיפול היא: אם רואים בהתנהגות הגופנית של הילד ניסיון לתקשורת, מה הילד מנסה להגיד.
מטרת הטיפול
מטרת הטיפול היא ליצור סביבה בטוחה שתאפשר לילדים לבטא את רגשותיהם, מצוקותיהם, פחדיהם וחוויותיהם בעבר ובהווה המשפיעות על תפקודם.
המטרה הראשונית היא להקל עליהם מבחינה נפשית.
מטרות נוספת של הטיפול הן שיכלול הביטוי הרגשי, שיפור היחסים המשפחתיים והמיומנויות החברתיות של הילדים.
המטפל/ת משתמשים בתנועה, בריקוד, במוזיקה ובמשחק כדי לעודד ולתמוך בהתפתחות הרגשית והנפשית של הילד/ה.
התנועה של הגוף היא חלק מרכזי בטיפול, כך מתחזקים ההתפתחות המוטורית, התהליכים הקוגניטיביים והאופנים השונים של התקשורת.
טכניקה
מבנה המפגש מותאם ליכולותיו/ה של הילד/ה ולסיבה שהובילה אותו/ה לטיפול.
המפגש בנוי משלושה שלבים:
- פתיח בצורת משחק תנועתי
- זמן שבו חקירת התנועה מתבצעת בחופשיות במרחב הקליניקה
- זמן סיום המאפשר/ת לילד לחזור למיקוד לקראת תום הפגישה
הכלים הטיפוליים
אנו משתמשים בכלים רבים כדי לעודד ולבנות את יכולת הביטוי והכישורים החברתיים של הילד/ה:
- המשחק במרחב מאפשר לילד/ה לפתח את הדמיון.
- הריקוד עוזר לילד/ה לשחרר רגשות מעכבים.
- הכרת הגוף והתנועה מלמדים את הילד/ה שליטה עצמית.
- מוזיקה וקצב מלמדים שיתוף.
- התמקמות במרחב מספקת הבנה טובה יותר של מיקום העצמי והאחרים בסביבה המשותפת.
- הדרמה והסיפור משמשים לחקירה סמבולית של הרגשות.
- הרפיה, המלווה לרוב בתרגילי נשימה, מסייעת לילד/ה בהתארגנות היומיומית, בהשגת שלווה ובהשקטת החרדות.
תוצאות אפשריות
השימוש בגוף בתנועה מאפשרים לזיכרונות ולפציעות טרום מילוליות לעלות אל פני השטח, וכך ניתן לעבד אותם.
תהליכים דינמיים שונים המאפשרים את התוצאות הבאות:
- להתקרב לילד/ה ברמה הרגשית והחברתית
- לשפר את יכולות של ביטוי, שיתוף ושילוב החברתי
- לשכלל יכולות פיזיות, רגשיות וקוגניטיביות
- לאפשר ביטוי אותנטי בסביבה בטוחה ורגישה.
שיטת טיפול זו מסייעת בטיפול באוטיזם, בהפרעות התנהגות וקשב (PDD), בהיפראקטיביות ובהפרעות ריכוז (ADHD).
בנוסף, השיטה יעילה בטיפול בהפרעות של תקשורת ושפה, בהפרעות בהתפתחות חושית, בקשיים בתפקוד חברתי ובקשר הורה-ילד.
יתרונות הטיפול
באמצעות תנועה ומחול
היתרונות רבים מספור, אך בולט במיוחד שיפור בתחומים הבאים:
- זיכרון
- רכישת שפה
- התפתחות קוגניטיבית
- חוויה רב-חושית
- התפתחות כישורים בינאישיים